50ccm Scooter Euro 5+ Regels in Nederland en Duitsland – een vergelijking

Foto van Juliane Kolbe
Juliane Kolbe

German SEO Freelance

Max was excited. For months, he had been looking forward to his first ride on his new 50ccm scooter. His route? From Recklinghausen to Winterswijk, a perfect trip for a weekend getaway. But just before departure, he started to wonder: could he just ride his scooter into the Netherlands? What rules did he need to follow? A look at the differences between German and Dutch regulations quickly made it clear: there were some important things to know!

License requirements – When are you allowed to ride?

Deutschland

In Deutschland benötigt man für ein Kleinkraftrad bis 50ccm eine passende Fahrerlaubnis. Ist das Fahrzeug auf 25 km/h gedrosselt, reicht eine Mofa-Prüfbescheinigung aus. Wer schneller unterwegs sein möchte, benötigt einen Führerschein der Klasse AM, den man bereits mit 15 Jahren erwerben kann. Damit dürfen Roller bis zu 45 km/h gefahren werden.

Nederland

In Nederland gelden iets andere regels. Voor bromfietsen met een maximale snelheid van 45 km/u is een Rijbewijs AM vereist, dat pas vanaf 16 jaar behaald kan worden. Een bijzondere categorie zijn de snorfietsen, die maximaal 25 km/u mogen rijden en waarvoor geen helm verplicht is.

Max realised: while he could ride in Germany from the age of 15, he would have had to wait another year in the Netherlands.

Euro 5+ regulations – What is changing?

Deutschland

Ab 2025 tritt die Euro 5+ Norm in Kraft, was bedeutet, dass Kleinkrafträder und Roller mit OBD II-Systemen (On-Board Diagnostics) ausgestattet sein müssen. Dadurch können Hersteller die Emissionen besser überwachen, jedoch gibt es keine direkten Änderungen an den Emissionsgrenzwerten. Ältere Modelle ohne diese Technologie werden schwerer zu verkaufen sein. Verbraucher sollten beachten, dass Restbestände von Pre-Euro 5+ Modellen bis Ende 2024 abverkauft werden müssen, da ab 2025 nur noch zugelassene Fahrzeuge verkauft werden dürfen.

Nederland

Ook in Nederland heeft Euro 5+ gevolgen. Naast de verplichte OBD II-systemen wordt er gewerkt aan striktere controle van geluidsemissies tijdens realistische rijomstandigheden. Dit kan ertoe leiden dat bepaalde modellen worden aangepast om stiller te functioneren. Daarnaast zullen importeurs oudere modellen eerder uit de markt halen om boetes te vermijden.

Max realized that if he wanted to buy a new scooter, he needed to check for Euro 5+ approval, as older models would no longer be available after 2025.

Speed limits – How fast can you go?

Deutschland

Die Geschwindigkeit eines Kleinkraftrads hängt von der Fahrzeugklasse ab. Mofas dürfen maximal 25 km/h fahren und sind sowohl innerorts als auch außerorts erlaubt. Roller bis 50ccm können bis zu 45 km/h erreichen, dürfen aber nicht auf Autobahnen fahren.

Nederland

De regelgeving in Nederland verschilt per voertuigtype. Bromfietsen, die tot 45 km/u rijden, moeten ofwel op de rijbaan of op aangewezen bromfietspaden rijden. Snorfietsen, die tot 25 km/u rijden, gebruiken voornamelijk fietspaden. Binnen de bebouwde kom geldt vaak een limiet van 30 km/u op bromfietspaden, terwijl buiten de bebouwde kom 40 km/u is toegestaan.

Max noticed: in the Netherlands, he had to pay close attention to which roads he could use – cycle path or roadway? That depended on the type of scooter he was riding.

Future developments: Euro 6 and beyond

Although the Euro 5+ standard mainly focuses on monitoring and noise regulations, Euro 6 is expected to introduce further reductions in emission limits. This could mean that electric scooters become even more popular, and traditional combustion engines in mopeds will need to be further adapted to meet stricter requirements.

Max realized that when buying a new scooter, he not only had to consider the Euro 5+ rules, but also look ahead to possible further restrictions with Euro 6 in the future.

Conclusion: Well prepared for the journey!

Max was glad he had informed himself beforehand. Now he knew that he could ride in the Netherlands with his German AM license, that he had to follow different rules for mopeds and snorfietsen, and that he needed to wear his helmet because his scooter was faster than 25 km/h. Additionally, he understood that new emission regulations such as Euro 5+ and Euro 6 would change the moped market in the coming years.

For everyone planning to ride a scooter or moped across the border, the rule is: know the regulations and ride safely!